
 

Summary of 

Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming 
Swindle” 

Lead Authors: 
Nathan Rive, Dr Brian Jackson, Dave Rado 

Other Contributing Authors: 
Dr Robert Marsh (on oceanography and IPCC Working Group I) 

Professor Alistair Woodward (on epidemiology/entomology and IPCC Working 
Group II) 

Dr Jonathan Kohler (on alternative energy and development economics) 
Monica Samec (on alternative energy and development economics) 

Dr Julie Doyle (on the programme’s criticisms of the media) 
 and see also “Acknowledgements” section 

Peer Reviewers: 
On the climate science and the overall complaint 

Professor John Shepherd, Dr William Connolley, Dr Robert Marsh 

On IPCC Working Group I 
Dr Bert Bolin 

On IPCC Working Group II and epidemiology/entomology 
Professor James McCarthy, Professor Tony McMichael 

On epidemiology/entomology 
Professor Chris Curtis 

On alternative energy and development economics 
Dr Jim Watson 

On the programme’s criticisms of the media 
Dr Joe Smith 

On the environmental movement 
Dr Julie Doyle 

On the credentials, funding and links to lobby groups of the contributors to the Channel 4 
programme 

Cindy Baxter 

On the background of the film maker 
Andy Rowell 



Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” i 
 

 
Table of Contents, Page i of  i Last updated: 11/06/2007 

Table of Contents 
1. Overview.................................................................................................................................1 
2. This Complaint is Not an Attack on Free Speech ...........................................................2 
3. Contributors and Peer Reviewers of this Complaint .....................................................2 

3.1 Peer Reviewer Sign-off ..............................................................................................2 
4. Structure of this Complaint.................................................................................................3 

4.1 Referencing..................................................................................................................3 
5. Relevant Clauses in Ofcom’s Penalty Guidelines ..........................................................3 
6. Categories of Serious Individual Breaches ......................................................................3 

6.1 Definition of “Serious”...............................................................................................3 
6.2 Falsification or Serious Misrepresentation of Graphs or Data; or of 

Quotations from Reports, or of Press Articles; or of Film Footage......................4 
6.3 Misrepresentations of People’s Views and Other Breaches of Section 7 of 

the Ofcom Code ..........................................................................................................4 
6.4 Use of “Straw Man”, “Ad Hominem” and “Non-sequitur” Logical 

Fallacies........................................................................................................................5 
6.5 Recycling of Long Discredited Myths which the Contributors and Film 

Makers Should have been Aware are Myths..........................................................6 
7. Groups of Breaches in which Multiple Interviewee and Narrator 

Stahhtements, Taken Together, Constitute a Highly Misleading Narrative.............6 
8. Grouping of Breaches which, Considered Individually, May be “Minor” but 

which, when Considered as a Group, are Serious Breaches .........................................9 
8.1 Lack of Disclosure of Conflicts of Interest ..............................................................9 
8.2 Misrepresentation or Overstating of the Credentials of the Contributors 

to the Programme .....................................................................................................10 
8.3 Presenting Contentious Opinions as if they Were Undisputed Facts...............11 

9. Total Number of Serious Breaches ..................................................................................11 
10. There was no “Series of Programmes”............................................................................11 
11. Failure to Disclose the Personal Interests of the Producer..........................................12 
12. Full Disclosure.....................................................................................................................12 
13. Acknowledgments ..............................................................................................................12 

 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 1 
1. Overview  

 

 
Page 1 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

1. Overview 
The documentary film The Great Global Warming Swindle was broadcast on Channel 
4 television on March 8, 2007, and was re-broadcast on More4 on March 12. 

This complaint details the ways in which we believe the film makers and Channel 
4 have contravened the Ofcom Broadcasting Code and the Communications Act in 
both versions of the broadcast, by presenting misinformation and misleading the 
public. The complaint has been led by three concerned citizens with either 
professional or amateur interest in anthropogenic global warming science and 
policy. We have received additional contributions and reviewing by numerous 
professionals in the climate science, policy, and related fields. 

We document a total of 137 of apparent breaches of the Broadcasting Code, 105 of 
which were also apparent breaches of the Communications Act. For organisational 
purposes we have grouped certain similar, repeated breaches – and therefore 
report 67 transgressions (see section 7, page 6, section 8, page 9 and Appendix 
A.4, page 122 for details). 

The Great Global Warming Swindle presented the thesis that the science of 
anthropogenic global warming is wholly incorrect, and is perpetuated to serve 
anti-capitalist and anti-growth environmentalist interests. As detailed by this 
complaint, this was done by displaying erroneous or artificially manipulated 
graphs, and presenting incorrect, misleading, or incomplete opinions and facts on 
the science of global warming and the related economics. It seems from the format 
and tone of the programme that its objective was to sway public opinion on global 
warming science – and to oppose action to reduce greenhouse gas emissions. 
Public statements by film maker Martin Durkin confirm this view (see for 
example The Daily Telegraph: http://tinyurl.com/2clgy4 and Life Style Extra: 
http://tinyurl.com/5hk3h6). 

Subsequent to the broadcast, Durkin acknowledged that the programme 
contained some “inadvertent errors” (see for example The Independent: 
http://tinyurl.com/2x7rcc), but has denied that this wrongdoing was intentional, 
and stands by the programme’s arguments and overall thesis. 

Regardless of whether the errors were intentional, the sheer number of 
transgressions indicated in this complaint highlight that the film makers and 
Channel 4 completely failed to ensure that the programme complied with the 
Broadcasting Code and the Communications Act. Over the course of the programme, 
the programme-maker systematically failed to ensure that individual facts and 
graphs presented were correct, that interviewee’s individual opinions were 
indicated as such, that narrator impartiality was maintained, and that the 
consequent overall message of the programme was an accurate reflection of the 
scientific facts. Most seriously, this was done in the context of a “matter relating to 
current public policy”, in breach of Section 5 of the Broadcasting Code 
(http://tinyurl.com/35xfpz). 

In addition, the views of many people were seriously misrepresented by the 
programme, in clear breach of both Sections 5 and 7 of the Ofcom’s Broadcasting 
Code (relating to “Fairness”, see: http://tinyurl.com/38x45e). This applied to two of 

http://tinyurl.com/2clgy4�
http://tinyurl.com/5hk3h6
http://tinyurl.com/2x7rcc�
http://tinyurl.com/35xfpz�
http://tinyurl.com/38x45e�


Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 2 
2. This Complaint is Not an Attack on Free Speech  

 

 
Page 2 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

the contributors to the programme, but also to the Intergovernmental Panel on 
Climate Change (IPCC); to many non-governmental organisations concerned with 
the environment, and their members; to Sir David King (the UK Government’s 
Chief Scientific Adviser); and to others. These breaches have also been 
documented wherever they occur in the transcript. 

We appreciate that this complaint is rather long. However, we believe it is in the 
public interest for a detailed examination of the film to take place, and in doing so 
we have documented a multitude of apparent breaches of the Broadcasting Code. 

Almost all of the complainants and reviewers are professionals who are well 
placed to judge that the programme misrepresented the information covered; and 
we have strong reason to believe that it has misled the public. The two lead 
authors that are not professionals have studied climate science extensively in their 
spare time, and they object to media distortions and misrepresentations of science, 
especially when these concern issues relevant to current public policy. 

2. This Complaint is Not an Attack on Free Speech 
Both Channel 4 (see: http://tinyurl.com/ytogy5) and the film’s producer (see: 
http://tinyurl.com/yo4n5v) have sought to portray the film’s screening as an issue 
of free speech; and the film maker (and some sections of the press – see: 
http://tinyurl.com/28o3sn) have also sought to portray those who have 
complained to Ofcom as stifling free speech. 

The authors of this complaint absolutely uphold the right to free speech. The 
programme was presented on a public broadcast channel, which has important 
responsibilities in a liberal democracy such as the UK. These responsibilities are 
detailed in the Communications Act and the Broadcasting Code, which was itself 
drafted in the light of the Human Rights Act 1998 and the European Convention on 
Human Rights (as detailed at http://tinyurl.com/3ylvo2). We do not believe that 
the right to free speech allows the media to practise systematic deception – as we 
believe has taken place in the programme. As such, labelling this (and other) 
complaints as an attack on free speech equates to labelling the Broadcasting Code, 
the Communications Act and the European Convention on Human Rights as attacks on 
free speech. 

3. Contributors and Peer Reviewers of this Complaint 
With the exception of the lead authors, all of the contributing authors and peer 
reviewers of this complaint are experts in the subjects on which they are 
commenting or reviewing, and include two former Chairs of the IPCC. Their 
details and qualifications are listed in Appendix I and Appendix J. 

3.1 Peer Reviewer Sign-off 
All of the peer reviewers have stated that the sections of this complaint that they 
reviewed and that fell within their professional competence are accurate, and that 
all of their comments and suggestions have been dealt with to their satisfaction – 
see http://tinyurl.com/ys3j4r. 

http://tinyurl.com/ytogy5�
http://tinyurl.com/yo4n5v�
http://tinyurl.com/28o3sn�
http://tinyurl.com/3ylvo2�
http://tinyurl.com/ys3j4r�


Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 3 
4. Structure of this Complaint  

 

 
Page 3 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

4. Structure of this Complaint 
This complaint is in the form of an annotated transcript of the programme, 
detailing how the contents apparently breached Broadcasting Code and 
Communications Act clauses. With each “Comment” in the transcript we have 
indicated which specific Ofcom and Communications Act clauses we believe have 
been breached by the preceding statement(s). 

In addition the complaint contains 12 appendices, which provide relevant 
background information. 

4.1 Referencing 
Each breach has been assigned a “Comment number” for ease of reference, and 
these “Comments” cross-reference each other and the appendices, where 
appropriate. The page numbers are provided with every cross reference, so that 
when reading a print-out, you can easily find the cross-referenced passage. The 
cross-references also contain hyperlinks, so that when reading the complaint on-
screen, you can click on the hyperlinks to go to the cross-referenced passage, and 
then press <Alt> + <Left arrow> when you want to return to the referencing 
passage. 

In addition, the sources for all of the information in our complaint have been 
given throughout, in the form of clickable links to websites, which allow the 
verification of factual statements. In the case of the peer reviewed research 
literature that we cite, we have linked to the papers themselves where possible, 
and to their abstracts where access to the papers requires subscription. In 
addition, an alphabetical list of the references used in this complaint to peer 
reviewed literature is provided in Appendix K with sufficient detail to find the 
cited papers in a public library. 

5. Relevant Clauses in Ofcom’s Penalty Guidelines 
We believe both Channel 4 and the film maker have made contraventions relevant 
to Ofcom’s Penalty Guidelines (see http://tinyurl.com/3ajn5x), which we detail in 
Appendix F. When Ofcom makes its ruling on the programme, one factor in 
particular that should be taken into consideration is the clause that cites “repeated 
contraventions by the same person”. The track record of the film’s producer 
Martin Durkin in breaching Broadcasting Codes is described in Appendix B. 

6. Categories of Serious Individual Breaches 
A full analysis of which “Comment numbers” (transgressions) fall into each of the 
following categories can be found in Appendix A.1, page 116. 

6.1 Definition of “Serious” 
Our definition of a “serious breach” is one that we feel would justify a complaint 
to Ofcom even if it had been the only breach that the programme had made. 

http://tinyurl.com/3ajn5x�


Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 4 
6. Categories of Serious Individual Breaches  

 

 
Page 4 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

6.2 Falsification or Serious Misrepresentation of Graphs or Data; or of 
Quotations from Reports, or of Press Articles; or of Film Footage 
Presentation of graphs or figures which evidently have been manipulated or 
fabricated, most likely with the intent of aiding the arguments presented by the 
programme. Some examples: 
Restart para 

1. The programme presented a graph (attributed to NASA) of global 
temperature over the last 120 years, and suggested that most of the warming 
in the 20th century actually occurred prior to the post-World War II industrial 
boom. However, the original source of the graph is unclear and, most 
importantly, it is obsolete as it ended in the mid-80s. Hence, it left out the 
warming from the last 20 years, the period in which the fastest rate of 
warming has occurred. The film makers extended the time axis of the graph 
to cover up this limitation, and later admitted that the original time axis was 
incorrect. A cursory glance at up-to-date temperature records from NASA 
would have revealed to the film maker that contrary to the programme’s 
claims, most of the warming in the 20th century occurred after World War II, 
so this appears to have been an intentional deception (see Comment 42, page 
35 and Comment 43, page 38). 

2. The film presents a graph, attributed to Eigil Friis-Christensen (also an 
interviewee) titled ‘Temp and Solar Activity 400 Years’. The original graph 
produced by Friis-Christensen and published in the scientific literature 
included a 100-year gap in the solar data. The graph presented in the film fills 
this gap (¼ of the graph) with solar activity data which exactly matches the 
temperature, artificially inflating the correlation between the two. The 
manner in which this occurred has led even Friis-Christensen to state that it is 
highly likely that it was filled with artificial data. Martin Durkin claims that 
this was a mistake (see Comment 60, page 55). 

A total of 9 breaches fell into this category. See Appendix A.1.1, page 116 for 
details. 

6.3 Misrepresentations of People’s Views and Other Breaches of Section 7 of 
the Ofcom Code 
Restart para 

1. The views of one of the programme’s participants, Carl Wunsch, were clearly 
misrepresented by the programme on both climate change and on modelling, 
through selective editing and use of context to make him appear to the 
audience to be saying the precise opposite of what he was actually trying to 
convey: see Comment 54, page 49; and Comment 94, page 79. In addition, 
Wunsch has stated publicly that he was misinformed by WagTV about the 
true nature of the programme (see Comment 53, page 48), in breach of 
Section 7 of the Broadcasting Code. 

2. On April 27, 2007 another of the programme’s participants, Dr Eigil Friis-
Christensen issued a joint statement with one of the lead authors of this 
complaint, Nathan Rive, stating specifically that Friis-Christensen’s views 
had been knowingly and fundamentally misrepresented by the film (see 
Comment 60, page 55). 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 5 
6. Categories of Serious Individual Breaches  

 

 
Page 5 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

3. The UK Government’s Chief Scientific Adviser Sir David King was attacked 
on the basis of a misquote in the closing statement of the film – see Comment 
137, page 115 and Appendix H  page 167. 

4. The views of both Non-governmental organisations (NGOs) and of millions 
of ordinary people who are concerned about the environment were 
repeatedly misrepresented in a factually inaccurate and extreme way (see 
Comment 75, page 68; Comment 80, page 71; Comment 81, page 71; 
Comment 120, page 100; and Comment 136, page 114). 

5. Serious allegations, many of them demonstrably false, were made about the 
IPCC without any evidence being offered to support the allegations, and 
without the IPCC being given a chance to defend itself on the programme 
(see Comment 17, page 21; Comment 113, page 94; and Comment 115, page 
96). A passage from an IPCC report was selectively quoted in order to appear 
to the viewer to be stating the opposite of what it was actually stating 
(Comment 112, page 92) and other passages were seriously misrepresented 
by the film (for example Comment 73, page 66; Comment 74, page 67; and 
Comment 111, page 92). A Wall Street Journal article attacking IPCC 
processes was shown and quoted from, but it was not revealed that the writer 
of the article has never had any involvement with the IPCC, nor that he runs 
a lobby group that actively campaigns against greenhouse gas emissions 
reduction policies (see Comment 114, page 95). 

6. Serious allegations of misappropriation of public funds, by scientific funding 
bodies were made by the programme without any evidence being offered in 
support of the allegations and without any of the bodies being given a chance 
to defend themselves on the programme (see for example Comment 117, 
page 97). 

A total of 25 breaches fell into this category, although we have grouped related 
breaches if no individual had been named; and for the purposes of this complaint 
we consider them to collectively constitute 9 serious breaches: see Appendix 
A.1.2, page 116 for details. 

6.4 Use of “Straw Man”, “Ad Hominem” and “Non-sequitur” Logical Fallacies 
It is a serious matter if a film shown by a public service broadcaster, that claims to 
be a “documentary” on a complex scientific subject, resorts to using logical 
fallacies in an apparent attempt to mislead viewers. The most common logical 
fallacies used by the programme were Straw Man arguments (pretending that 
one’s opponents are taking an absurd position that they are not taking, and then 
attacking that absurd position); ad hominem attacks (replying to an argument by 
attacking the person making the argument, rather than by addressing the 
substance of the argument); and non-sequiturs (stating conclusions that do not 
logically follow from what has gone before, for example “because human 
emissions were not responsible for pre-industrial climate change, it is therefore 
impossible that they could be strongly influencing climate change now”). For 
example, see Comment 23, page 23; Comment 79, page 70; Comment 80, page 71; 
Comment 35, page 27. 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 6 
7. Groups of Breaches in which Multiple Interviewee and Narrator Stahhtements, Taken Together, Constitute a Highly 
Misleading Narrative 

 

 

 
Page 6 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

A total of 13 breaches fell into this category, although we have grouped the non-
sequiturs into one breach as they seemed less serious than the Straw Man 
arguments and ad hominem attacks; so for the purposes of this complaint we 
consider them to collectively constitute 10 serious breaches: see Appendix A.1.3, 
page 117 for details. 

6.5 Recycling of Long Discredited Myths which the Contributors and Film 
Makers Should have been Aware are Myths 
Several well-known myths, that are frequently propagated by individuals and 
lobby groups critical of greenhouse gas emissions reductions policies, but which 
were discredited in the scientific literature many years ago, were given 
considerable air-time. It is difficult to understand how the contributors and the 
film maker could all have been unaware of the literature on these subjects (and 
they were billed as “leading scientists” and “an impressive roll-call of experts” – 
see Appendix C.1.2, page 126); and this therefore appears to have been an attempt 
to deceive the public. One example of this is the lengthy air-time given in the film 
to the idea that the presence of vineyards in Britain in medieval times tells us 
anything meaningful about global average temperatures at that time (see 
Comment 38, page 31). Other similar myths were also given significant air-time 
(see Comment 68, page 62; Comment 99, page 82; and Comment 101, page 84). 

A total of 4 breaches fell into this category: see Appendix A.1.3, page 117 for 
details. 

7. Groups of Breaches in which Multiple Interviewee and 
Narrator Statements, Taken Together, Constitute a 
Highly Misleading Narrative 
Such statements failed to present the true state of the science, economics or other 
topic being discussed; or presented extraneous facts which misled the viewer as to 
the true state of the current knowledge. In many cases, these statements did not 
directly concern the science of global warming but were indirect attacks on 
environmental objectives, climate policy, and the IPCC, based for the most part on 
misleading or inaccurate statements. 

Some examples: 
Restart para 

1. The programme suggests that measures to mitigate climate change are 
preventing developing countries from using their own fossil fuel resources, 
and forcing them to use “expensive” renewable energy sources. The only 
evidence they produce to support this claim is a single rural hospital in 
Kenya which uses a tiny solar panel to provide refrigeration and lighting. The 
programme fails to mention that developing countries do not have any 
requirement to reduce their emissions under the current Kyoto Protocol (see 
Comment 123, page 104). 

2. The programme narration, combined with misleading and inaccurate 
statements from Paul Reiter, criticises the IPCC review of the scientific 
literature’s conclusions about the potential impact of climate change on 
malaria in temperate regions – asserting that malaria is not dependent on 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 7 
7. Groups of Breaches in which Multiple Interviewee and Narrator Stahhtements, Taken Together, Constitute a Highly 
Misleading Narrative 

 

 

 
Page 7 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

temperature, and thus that climate change is of no concern in this regard. This 
is achieved using a mix of factually inaccurate statements (see Comment 111, 
page 92), and misquoting the IPCC (see Comment 112, page 92). In addition, 
Reiter claimed falsely to have resigned from the IPCC, and to have been an 
author; and made other false claims about his relationship with the IPCC (see 
Comment 115, page 96) and about the contents of the IPCC’s reports (see for 
example, Comment 113, page 94). It is perfectly legitimate to criticise a body 
such as the IPCC if one has evidence to support one’s allegations, but to do so 
using misrepresentations of facts is unacceptable. 

3. The programme gives an inaccurate history of global warming science and of 
the formation and development of the IPCC, in an apparent attempt to 
discredit both. It is suggested that the “eccentric” theory of the enhanced 
greenhouse effect originated with Bert Bolin in the 1970s, whereas the theory 
dates back to the 19th century, and involved subsequent work by numerous 
scientists and the collection of a huge body of evidence, prior to the 1970s. It 
is then suggested that the funding for climate change research in the UK (and 
later, the forming of the IPCC) was a co-conspiracy by Margaret Thatcher and 
the environmental movement to draw power away from the striking coal 
miners. This history is wholly incorrect, as the international developments 
that culminated in the IPCC actually pre-date Thatcher’s interest in global 
warming (see Comment 69, page 63; Comment 71, page 65; and especially 
Comment 72, page 65). 

4. A schematic graph (not a plot of real data) from a 1990 IPCC report is 
presented of temperatures over the past 1000 years in which it is suggested 
that the Medieval Warm Period (MWP) was warmer than current levels. 
However, the graph presents the year 1975 as ‘Now’, and thus ignores the 
past 30 years, when by far the fastest rate of warming occurred. Furthermore, 
the programme neglects a multitude of more recent peer-reviewed studies 
which clearly demonstrate that current global average temperatures are 
higher than those of the MWP (see Comment 35, page 27 and Comment 37, 
page 29). 

5. The programme claims that because satellite measurements indicated that the 
troposphere is not warming as quickly as the surface, the current warming 
trend does not support global warming theory. This discrepancy between 
data and theory has been discussed in the scientific literature for some time. It 
is largely resolved and determined to be an issue of data collection and 
analysis, rather than a fault in the theory: a point that has been accepted even 
by interviewee John Christy. Failing to present the most recent science is 
highly misleading (see Comment 49, page 42). 

6. The programme highlights that in the ice core data, CO2 fluctuations tended 
to lag those of temperatures. This is used to indicate that CO2 cannot be the 
“driver” of climate change. This argument fails to take into account 
temperature-CO2 feedback mechanisms, and has been refuted by numerous 
reputable climatologists and institutes (see Comment 50, page 45). 

7. The programme made numerous factual misrepresentations regarding the 
“carbon cycle”, in order to support its thesis that human CO2 emissions are 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 8 
7. Groups of Breaches in which Multiple Interviewee and Narrator Stahhtements, Taken Together, Constitute a Highly 
Misleading Narrative 

 

 

 
Page 8 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

“not important. For example, the programme claims that volcanoes annually 
produce more CO2 emissions than humans. This statement is completely 
incorrect; their emissions are approximately 1% that of humans. The producer 
Martin Durkin has subsequently admitted that this was untrue, but has failed 
to explain why such a clearly false claim was made in the first place (see 
Comment 52, page 47). For another example, see Comment 54, page 49. 

8. The programme presented graphs and interview statements from Eigil Friis-
Christensen regarding the link between solar activity and temperature over 
the last 100 and 400 years. The programme fails to mention that Friis-
Christensen’s apparent Sun-temperature correlation breaks down after 1975, 
indicating that another agent (such as greenhouse gases) must be 
subsequently at work to warm the globe. Ignoring this, the film makers go on 
to erroneously rule out a contribution to warming by man-made CO2 – a 
conclusion that Friis-Christensen himself states cannot be drawn from his 
work. Finally, the film makers failed to mention that other researchers have 
challenged the research of Friis-Christensen, and find a weaker correlation 
which indicates a lesser contribution of the Sun to past climate changes (see 
Comment 59, page 53; Comment 60, page 55; Comment 62, page 57; and 
Comment 63, page 57) 

9. The programme suggests that anthropogenic global warming theory is 
promoted as a means for environmentalists to reverse industrial growth. This 
is achieved in part by showing only extremist anti-capitalist viewpoints and 
implying that their views represent the views of mainstream economists, 
political scientists and environmentalists, who are mostly not anti-capitalist 
and who believe that climate change can be mitigated with current and future 
energy technologies, and without catastrophic economic consequences (see 
Comment 75, page 68; Comment 76, page 68; Comment 77, page 69; 
Comment 78, page 69; Comment 80, page 71; Comment 81, page 71; 
Comment 82, page 72; Comment 120, page 100; and Comment 136, page 114). 

The programme also gives a highly distorted and factually inaccurate account 
of the media’s coverage of climate change and of the contributors to the 
programme, in an apparent attempt to portray their views as having been 
given insufficient coverage and thus to justify the programme’s existence. As 
shown in Appendix E, page 158, the contributors to the programme have 
enjoyed privileged access to some of the most influential news publications in 
the UK and US. See Comment 11, page 16; Comment 13, page 18; Comment 
33, page 26; Comment 66, page 61; Comment 82, page 72; Comment 96, page 
80; Comment 97, page 81; Comment 98, page 81; Comment 100, page 84; and 
Comment 107, page 87. 

10. The programme presents a distorted view (in the narration, and unchallenged 
interviewee statements) of the science of climate modelling. 

Firstly, it suggests that because weather can’t be predicted accurately, climate 
can’t either. This is incorrect, as it confuses weather and climate, which are 
subject to different constraints (see Comment 88, page 74); and because 
climate scientists do not in any case make predictions, they make projections 
(see Comment 92, page 77). 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 9 
8. Grouping of Breaches which, Considered Individually, May be “Minor” but which, when Considered as a Group, are 
Serious Breaches 

 

 

 
Page 9 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

Secondly, it is suggested that climate model parameters are set arbitrarily, 
often in a way to produce the most exaggerated predictions. This is wholly 
incorrect, and it is made sure that models are able to reproduce the past and 
current climate before they are used to make projections (see Comment 87, 
page 74; Comment 89, page 75; Comment 90, page 75; Comment 91, page 76; 
Comment 92, page 77; Comment 93, page 78; Comment 94, page 79; and 
Comment 95, page 80). 

A total of 129 breaches fell into this category, although we have grouped related 
breaches; and for the purposes of this complaint we consider them to collectively 
constitute 32 serious breaches: see Appendix A.2, page 118 for details. 

8. Grouping of Breaches which, Considered Individually, May 
be “Minor” but which, when Considered as a Group, are 
Serious Breaches 
There are three categories of breach in which, if each code transgression in these 
categories were to be considered in isolation, they might be considered too minor 
to justify their inclusion in this complaint: yet each breach is misleading and 
together they create an overall misleading picture. 

We are therefore treating these categories as being three serious breaches, rather than a 
much larger number of more minor ones. 

A full analysis of which “Comment numbers” (transgressions) fall into which of these 
three categories can be found in Appendix A.3, page 121. 

8.1 Lack of Disclosure of Conflicts of Interest 
The programme presented three of its interviewees stating that they have never 
received funding from oil companies (see Comment 118, page 98) – and 
attempted to mislead the viewer into believing that the programme was therefore 
free from lobby-group bias. In fact ten of its interviewees have been funded 
directly or indirectly by the fossil fuel industry, or work with fossil fuel industry–
funded lobby groups that actively campaign against policies to reduce greenhouse gas 
emissions – including Tim Ball, who denied in the programme that he had ever 
received such funding. Five of these ten have received direct funding from the 
fossil fuel industry to lobby on its behalf. This information is all in the public 
domain, and the details are documented here in Appendix C, page 126. 

In addition, the narrator attempted to mislead viewers into believing that the only 
funding Patrick Michaels has received from the fossil fuel industry was a research 
grant from the coal industry; and also that one would have to be a “climate 
campaigner” in order to object to the industry funding he has received (see 
Comment 119, page 99). In fact he has received direct funding from six fossil fuel 
organisations to lobby on their behalf and is involved with twelve lobby groups 
that campaign against policies to reduce greenhouse gas emissions (see Appendix 
C.11, page 136). 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 10 
8. Grouping of Breaches which, Considered Individually, May be “Minor” but which, when Considered as a Group, are 
Serious Breaches 

 

 

 
Page 10 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

It was also not mentioned that there is considerable peer-reviewed evidence that 
studies funded by corporations that have a financial interest in the their outcome 
are much more likely to reach the desired conclusions than those which aren’t (see 
Appendix C.1.3, page 127); so the assertion by the programme that only extremist 
activists could object to the fact that some of his climate research has been funded 
by the fossil fuel industry was misleading. 

It was also not mentioned that it is not only activists who have criticised Michaels’ 
lobbying activities and the funding he receives, but that such criticisms have come 
from many distinguished scientists (see Appendix C.1.3, page 127). 

This lack of disclosure of conflicts of interest is particularly important because of 
the strong evidence that has come to light (detailed in Appendix C.1.3, page 127, 
and Appendix D:  page 145) that some sections of the fossil fuel industry, together 
with the lobby groups that they fund, have been running a very well–funded 
misinformation campaign to reduce public support for cutting greenhouse gas 
emissions. 

Because of this, although each individual transgression might be considered a 
relatively minor breach, taken together they constitute a systematic breach of the 
impartiality and accuracy sections of the Ofcom Broadcasting Code. 

A total of 16 breaches fell into this category: see Appendix A.3, page 121 for 
details; although for the purposes of this complaint we consider them to 
collectively constitute one serious breach. 

8.2 Misrepresentation or Overstating of the Credentials of the Contributors to 
the Programme 
The interviewees were billed as “leading scientists” and “an impressive roll-call of 
experts” (see Appendix C.1.2, page 126). Three interviewees were incorrectly 
described as being “senior climate scientists” (Shaviv, Clark and Corbyn – see 
Comment 14, page 19), and in a large number of cases it was not mentioned that 
the interviewees are not considered to be experts in the fields they were 
discussing (especially Lawson, Corbyn, Calder, Stott and Akasofu – see 
Appendices C.2, C.7, C.6, C.8 and C.15, respectively). In addition, the credentials 
of several of the interviewees (for example, Stott, Ball, Singer– see Appendices 
C.8, C.9, C.11 and C.10, respectively), or their associations with the IPCC (Reiter – 
see Comment 115, page 96) were overstated. 

As a result of this systematic attempt by the film maker to mislead the public 
about the credentials of contributors to the programme with respect to the specific 
subjects that they discussed, it seems likely that viewers may have considered the 
contributors’ statements to carry much more weight than they would otherwise 
have done. Because of this, while each individual transgression might be 
considered a relatively minor breach, taken together they constitute a systematic 
breach of the accuracy sections of the Ofcom Broadcasting Code. 

It is very important to note, however, that the fact that, for instance, that many of 
the contributors to the Channel 4 programme were not climate experts does not 
necessarily make their statements on climate wrong. The ideas they put forward 



Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 11 
9. Total Number of Serious Breaches  

 

 
Page 11 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

must stand and fall on their merits, and the extent to which they reflect the 
scientific evidence. It is for this reason that we have assessed each of the 
interviewee statements on a detailed, individual basis – regardless of the 
interviewee. This complaint is about the film maker’s intentional and systematic 
deception and is not an ad hominem attack on the contributors themselves. 

A total of 21 breaches fell into this category: see Appendix A.3, page 121 for 
details; although for the purposes of this complaint we consider them to 
collectively constitute one serious breach. 

8.3 Presenting Contentious Opinions as if they Were Undisputed Facts 
The narration on many occasions put forward interviewee opinions as if they 
were facts, without any qualification or context to make it clear that they were 
opinions and that they were highly controversial amongst those professionals whose 
expertise qualifies them to judge their veracity. 

Moreover, on numerous occasions, the narrative of the programme also appeared 
to express the highly contentious views of the film-maker (either directly, or 
through repeated consecutive interviewee statements that appeared to the viewer 
to corroborate each other and therefore constituted narration) – despite that fact 
that it was not made clear to the viewer that this was a “personal view” 
programme; that it was not “part of a series of programmes” (see section 10, 
below); and that it concerned “matters relating to current public policy” – in clear 
breach of the impartiality sections of the Broadcasting Code (http://tinyurl.com/
35xfpz). 

While each individual transgression might be considered a relatively minor 
breach, taken together they constitute a systematic breach of both the accuracy 
and impartiality sections of the Ofcom Broadcasting Code. 

A total of 11 breaches fell into this category: see Appendix A.3, page 121 for 
details: although for the purposes of this complaint we consider them to 
collectively constitute one serious breach. 

9. Total Number of Serious Breaches� 
Given the grouped breaches in sections 6 , 7 and 8 above, for the purposes of your 
investigation and your ruling we consider that this complaint has documented 67 
serious breaches as opposed to the total number of 137 individual transgressions 
of the Codes and Act that this complaint documents. 

10. There was no “Series of Programmes” 
Several clauses in Section 5 of the Broadcasting Code refer to the need for 
impartiality either within a programme or over “a series of programmes taken as 
a whole”; and if part of a series of programmes, Section 5 states “that should 
normally be made clear to the audience on air”. However, it was not announced 
on Channel 4 at any time that it was part of any series of related programmes. 
Furthermore, when challenged by George Monbiot (see http://tinyurl.com/
ytogy5), Hamish Mykura (Head of History, Science and Religion, Channel 4), 
claimed that it was part of a series with two other films that were not science 

http://tinyurl.com/35xfpz�
http://tinyurl.com/35xfpz�
http://tinyurl.com/ytogy5�
http://tinyurl.com/ytogy5�


Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 12 
11. Failure to Disclose the Personal Interests of the Producer  

 

 
Page 12 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

programmes. In fact, we are not aware of any recent Channel 4 programmes that 
have explained in any detail the science of global warming; and certainly nothing 
that would counter the arguments put forth in The Great Global Warming Swindle. 

11. Failure to Disclose the Personal Interests of the Producer 
Clause 5.8 of the Broadcasting Code states: Any personal interest of a reporter or 
presenter, which would call into question the due impartiality of the programme, must be 
made clear to the audience. 

The personal interests of the presenter, which were not disclosed to the audience, 
are detailed in Appendix B:  page 123. 

12. Full Disclosure 
Restart para 

1. None of the contributors or reviewers of the complaint have received any 
payment, either in money or in kind, for their contribution to this complaint; 
not even to cover their expenses: with the one exception that one contributing 
author’s internet costs of £15.09 GBP were reimbursed due to their need to 
use an internet café in order to look up references for the section they wrote. 

2. John Shepherd, one of the peer reviewers of this complaint, has submitted a 
(very short, one page) Ofcom complaint of his own; and would also like to 
disclose that he occasionally undertakes work as a paid consultant to the oil 
industry (chairing independent peer reviews of the science & engineering 
studies undertaken in relation to the decommissioning of off-shore 
installations). 

13. Acknowledgments 
The lead authors of this complaint would like to acknowledge the immense 
contribution of all the contributing authors and peer reviewers of this complaint, 
all of whom gave up an immense amount of the free time to help with it. 

In addition, we would like to thank the following people for their contributions: 
Restart para 

1. Sir John Houghton (Co-Chair of IPCC Working Group I) who provided 
information that was used in the sections of this complaint relating to IPCC 
WG I. 

2. Bob Ward, who until September 2006 was the Royal Society’s Senior Manager 
in Policy Communication, and is now Director, Global Science Networks, Risk 
Management Solutions Ltd (www.rms.com): although not a formal peer 
reviewer, Mr Ward read and made many helpful suggestions regarding the 
Complaint Summary. 

3. Kert Davies, Research Director at Greenpeace US, who set up and co-
maintains the ExxonSecrets website (http://tinyurl.com/28n384), and who 
provided information and references that were used in Appendix C and 
Appendix D of this complaint. 

http://www.rms.com/�
http://tinyurl.com/28n384�


Summary of Complaint to Ofcom Regarding “The Great Global Warming Swindle” 13 
13. Acknowledgments  

 

 
Page 13 of 13 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007 

 

4. Brendan DeMelle, an independent analyst and researcher in climate change 
and politics, who also provided information and references that were used in 
Appendix C and Appendix D of this complaint. 

5. Kevin Grandia, Operations Manager of the DeSmogBlog website 
(www.desmogblog.com), who also provided information and references that 
were used in Appendix C and Appendix D of this complaint. 

http://www.desmogblog.com/�

	1. Overview
	2. This Complaint is Not an Attack on Free Speech
	3. Contributors and Peer Reviewers of this Complaint
	3.1 Peer Reviewer Sign-off

	4. Structure of this Complaint
	4.1 Referencing

	5. Relevant Clauses in Ofcom’s Penalty Guidelines
	6. Categories of Serious Individual Breaches
	6.1 Definition of “Serious”
	6.2 Falsification or Serious Misrepresentation of Graphs or Data; or of Quotations from Reports, or of Press Articles; or of Film Footage
	6.3 Misrepresentations of People’s Views and Other Breaches of Section 7 of the Ofcom Code
	6.4 Use of “Straw Man”, “Ad Hominem” and “Non-sequitur” Logical Fallacies
	6.5 Recycling of Long Discredited Myths which the Contributors and Film Makers Should have been Aware are Myths

	7. Groups of Breaches in which Multiple Interviewee and Narrator Statements, Taken Together, Constitute a Highly Misleading Narrative

	8. Grouping of Breaches which, Considered Individually, May be “Minor” but which, when Considered as a Group, are Serious Breaches
	8.1 Lack of Disclosure of Conflicts of Interest
	8.2 Misrepresentation or Overstating of the Credentials of the Contributors to the Programme
	8.3 Presenting Contentious Opinions as if they Were Undisputed Facts

	9. Total Number of Serious Breaches
	10. There was no “Series of Programmes”
	11. Failure to Disclose the Personal Interests of the Producer
	12. Full Disclosure
	13. Acknowledgments

